شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر حسین افخمی در همایش سراسری روابط عمومی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با شعار "روابط عمومی، حرفه ای گری و اخلاق مداری" گفت: روابط عمومی از اعمال مدیریت است که مدیر توسط آن افکار عمومی را شناسایی و بر اساس آن برنامه تدوین و اجرا می کند.
به گزارش شارا ، دکتر حسین افخمی استاد دانشگاه با اشاره به شکل گیری مفهوم افکار عمومی و بیان مدیریت در دوره های مختلف گفت: مشکل اساسی روابط عمومی ها فرهنگ و هویت گمشده است.
وی با اشاره به مشکل آموزش روابط عمومی گفت: روابط عمومی در هیچ رشته دانشگاهی دیگر تدریس نمی شود و در حد تکنیک ها و فنون مانده است.
افخمی با تاکید بر این که روابط عمومی باید فلسفه علوم اجتماعی را درک کند، افزود: متاسفانه هر کس با کمی مطالعه در زمینه روابط عمومی خود را دارای تخصص و نظریه در این زمینه می داند.
وی در ادامه لازمه حرکت به سمت حرفه ای شدن را، ورود دانش عمومی، تخصصی و مهارت به حرفه روابط عمومی عنوان کرد و افزود: اگر توان های فعلی را با تجربیات مشترک ترکیب کنیم، اثر گذار است.
وی با اشاره به انجمن های بین المللی حوزه روابط عمومی گفت: دهها سازمان ملی و منطقه ای در حوزه روابط عمومی در جهان وجود دارد که در ایران هم انجمن روابط عمومی ایران و انجمن متخصصان از نمونه های آن هستند.
وی خاطر نشان کرد: اگر در تشکل حرفه ای روابط عمومی فعال هستیم باید نمود آن را در جامعه دید.
این استاد دانشگاه در پایان خواستار توسعه آموزش در سطوح کارشناسی ارشد و دکترای روابط عمومی شد و گفت: انتظار ما، ورود مهارت، وظیفه، نقش و کارکرد حرفه ای در حوزه تخصصی روابط عمومی است.
دکتر ضیایی پرور نیز در این همایش گفت: رصد کردن شبکه های اجتماعی این فرصت را برای روابط عمومی ها به وجود می آورد تا در مورد فضای جامعه اطلاعات بیشتری به دست آورند و این عینیت مردم داری در روابط عمومی است.
وی افزود: حضور در گروههای شبکه های مجازی خبرنگاران حوزه به کارشناسان روابط عمومی کمک می کند تا از فضای خبری سازمان متبوع با خبر باشند و پیش از نشر خبر واکنش های احتمالی را پیش بینی کنند.
دکتر ضیایی پرور تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی را یکی از مهمترین فعالیت های روابط عمومی پیشتاز ذکر کرد و اظهار داشت: آنچه در درون این شبکه ها اتفاق می افتد، می تواند به کارشناسان حوزه روابط عمومی کمک کند تا شایعات را در نطفه پاسخگو باشند و از نشر آنها جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: حضور روابط عمومی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به مثابه خرد کل عمل می کند و از این طریق می توان به ضریب نفوذ بیشتری بین مخاطبان سازمان دست یافت.
این استاد دانشگاه با اشاره به جایگزینی شبکه های مجازی با سایر ابزارهای ارتباطی تصریح کرد: صفحات رسمی سازمان ها در شبکه های مجازی امروزه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده و به جرات می توان گفت بازدید از این صفحات از سایت های رسمی سازمان ها بیشتر و پیام های آن در جامعه تاثیرگذاری بیشتری دارد.
وی در پایان حضور سازمان های دولتی را در شبکه های اجتماعی بومی و داخلی بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: فعالیت روابط عمومی ها در این شبکه ها می تواند به نشر و باز خورد فعالیت های دولت تدبیر و امید کمک شایانی کند.
|